
Nikita Mazepin wraca do ścigania po przymusowej przerwie. Rosjanin ponownie będzie starował w mistrzostwach samochodów wytrzymałościowych w Azji. Uczestnik 21 wyścigów Formuły 1 oraz 46 wyścigów Formuły 2 przystąpi do sezonu 2023/2024 Asian Le Mans Series. Tak jak poprzednio również i tym razem będzie reprezentował brytyjską ekipę 99 Racing.
Po agrasji militarnej Rosji na terytorium Ukrainy, która dokonała się 24 lutego 2022 roku, rodzina Mazepinów opowiedziała się zdecydowanie po stronie prezydenta Władimira Putina i wkrótce rządy Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii nałożyły na nią sankcje. Ponadto niektóre kraje, jak np. Kanada, zabroniły członkom rodziny Mazepinów wjazdu na swoje terytorium.
Wszystko m.in. dlatego, że ojciec Nikity jest jedną z prominentnych osób w koncernie naftowym Uralkali. Dimitrij Mazepin uchodzi też za zaufaną postać we władzach rządowych na Kremlu. Jest jednym ze znaczących ologarchów w Rosji. Co więcej Nikita zdecydował się nie rezygnować ze startów pod flagą Rosji i krytykował innych rosyjskich kierowców, że w obecnej sytuacji łatwo zmieniają barwy narodowe.
Nikita utracił miejsce w zespole Haas tuż przed startem sezonu Formuły 1. Do ścigania wrócił dopiero po kilku miesiącach. Na początku tego roku przystąpił do Asian Le Mans Series i startował pod neutralną flagą w zespole 99 Racing w klasie LMP2. Był jednym z kierowców samochodu Oreca 07 z numerem startowym 98. Ekipa ta zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji końcowej. Był to debiutancki sezon tego zespołu.
Kilka dni temu francuskojęzyczny portal Endurance-Info poinformował, że Nikia ponownie będzie startował w Asian Le Mans Series. 24-letni Rosjanin ma jeździć znowu w zespole 99 Racing w klasie LMP2. Sezon 2023/2024 tych mistrzostw składa się z pięciu rund, a otwiera go czterogodzinny wyścig na torze Sepang w Malezji zaplanowany na 2 grudnia.
Zespół 99 Racing pochodzi z Wielkiej Brytanii i powstał na początku bieżącego roku. Jego szefem jest 36-letni Daniel Hodder, który jest również założycielem przesiębiorstwa Hodder International Motorsport Ltd. z siedzibą w Londynie, które zostało prawnie utworzone 14 grudnia 2022 roku na terenie Wielkiej Brytanii.
Daniel Hodder pracował w zespole Hitech Grand Prix w niedalekiej przeszłości i był m.in. odpowiedzialny za obsługę bolidów przygotowywanych do kobiecych mistrzostw W Series. Istnieje więc spore prawdopodobieństwo, że Nikita Mazepin i Daniel Hodder nawiązali relacje jeszcze w latach 2019-2020 albo nawet wcześniej, kiedy rosyjski kierowca reprezentował ten zespół m.in. w Formule 2.
Asian Le Mans Series to seria wyścigów długodystansowych stworzona przez Automobile Club de l'Ouest (ACO) i przeprowadzanych na geograficznym obszarze Azji i Bliskiego Wschodu. Mistrzostwa istnieją od 2009 roku i rywalizacja odbywa się w kilku klasach, m.in. dla prototypów LMP2 oraz aut GT. W mistrzostwach rywalizowali w przeszłości m.in. znani z występów w Formule 1: Shinji Nakano, Paul di Resta, Christijan Albers, Hideki Noda, Tomáš Enge, Kamui Kobayashi, Roberto Merhi, Narain Karthikeyan, Giancarlo Fisichella. Wśród ekip wyścigowych triumfator w każdej z klas jest zapraszany automatycznie do udziału w kolejnej edycji wyścigu 24 Godziny Le Mans.
Nikita Mazepin w Formule 1 nie zdobył żadnego punktu podczas startów w sezonie 2021 w amerykańskim zespole Haas. W okresie 2019-2020 startował w Formule 2. W sezonie 2020 reprezentując zespół Hitech dwukrotnie wygrywał wyścigi główne - na Silverstone i na Mugello. Finiszował na piątym miejscu w klasyfikacji kierowców w owym roku. W latach 2016-2017 także startował w zespole Hitech, ale na poziomie Formuły 3.