#F2PL #F2PL #F2PL #F2PL
#F2PL #F2PL #F2PL #F2PL
#F2PL #F2PL #F2PL #F2PL
#F2PL #F2PL #F2PL #F2PL
  AKTUALNOŚCI  

Kierowcy Formuły 2 na testach Formuły E

★ Mariusz Karolak ★ 2023-10-31 20:00:00 CET ★

Formuła E

W dniach 24-27 października na torze Ricardo Tormo pod Walencją odbywały się oficjalne testy poprzedzające rywalizację Formuły E w sezonie 2023/2024. Uczestniczyły w nich wszystkie zespoły zgłoszone do rywalizacji w dziesiątym sezonie tej elektrycznej serii, która od trzech lat posiada status mistrzostw świata, podobnie jak Formuła 1.

 

Historia Formuły E sięga roku 2011, a inaguracyjny wyścig tej innowatorskiej elektrycznej serii wyścigowej odbył się we wrześniu 2014 roku. Przez te dziewięć sezonów uczestniczyło w niej wielu kierowców mających za sobą rywalizację również w Formule 1.

 

Testy miały trwać przez trzy dni: 24 października we wtorek, 25 października w środę i 27 października w piątek. Każdy dzień był podzielony na dwie sesje, tzn. poranną i popołudniową. Po pierwszej sesji we wtorek cały padok jednakże został natychmiast ewakuowany, ponieważ w jednym z garaży zajmowanych przez dostawcę baterii do elektrycznych bolidów wybuchł pożar. Baterię dostarcza firma Williams Advanced Engineering, wywodząca swoje korzenie z zespołu Williams startującego od dekad w Formule 1.

 

Poranna wtorkowa sesja trwała trzy godziny i najszybszy był Mitch Evans z Jaguara. Drugi czas uzyskał António Félix da Costa z Porsche. Na skutek pożaru popołudniowa sesja we wtorek została odwołana. Z uwagi na prowadzone dochodzenie odwołano również obie sesje zaplanowane na środę. Ostatecznie przeniesiono je na czwartek 26 września. Oznaczało to, że odwołany został dzień przeznaczony dla mediów, a nadto część zespołów pozmieniała harmonogram występów poszczególnych kierowców. W ten oto sposób na przykład w jazdach testowych na Ricardo Tormo zupełnie nie wziął udziału Jack Aitken. Brytyjczyk w latach 2018-2021 regularnie startował w Formule 2, a w sezonie 2021 zaliczył debiut w Formule 1 z ekipą Williams. Aktualnie jest kierowcą rezerwowym i testowym zespołu Envision Racing w Formule E, który niegdyś nosił nazawę Virgin Racing. Aitken miał wziąć udział w testach w obu sesjach w środę 25 października. Tak się jednak nie stało.

 

Ostatecznie środa była dniem pauzy od jazd testowych. Rywalizacja na torze powróciła dopiero w czwartek po południu. Mitch Evans ponownie okazał się bezkonkurencyjny wykręcając najszybsze okrążenie. W piątek zespoły miały więcej czasu i realizowały program symulacji wyścigu na dystansie 27 okrążeń. Sprawdzano m.in. funkcjonowanie trybu ataku, procedury jazdy za samochodem bezpieczeństwa i system neutralizacji. W czasie symulacji wyścigu przez większość dysnasu liderem był António Félix da Costa, ale utracił prowadzenie i w tej rywalizacji triumfował Robin Frijns z Envision Racing, drugi był Evansa, zaś da Costa finiszował jako trzeci.

Do testów zostało zgłoszonych łącznie 11 zespołów i 28 kierowców, w tym jedna kobieta. Była nią 28-letnia Gabriela Jílková z Czech, która reprezentowała niemiecki zespół Porsche. W testach Formuły E w Hiszpanii uczestniczyło również trzech kierowców z tegorocznej stawki Formuły 2: Jehan Daruvala (MP Motorsport), Victor Martins (ART Grand Prix), Zane Maloney (Carlin). Obecny był też 19-letni Taylor Barnard, który w tym roku jeżdżąc w zespole Jenzer Motorsport zajął dziesiąte miejsce w Formule 3. Młody Anglik został niedawno nominowany do finału nagrody Aston Martin Autosport BRDC Young Driver of the Year Award za rok 2023. Jest byłym protegowanym mistrza świata Formuły 1 z 2016 roku Nico Rosberga. W czasie hiszpańskich testów Formuły E jeździł bolidem zespołu McLaren. W trakcie testów przejechał 53 okrążenia. Był jedynym kierowcą, który nigdy wcześniej nie miał okazji do jazdy samochodem Gen3.

 

Daruvala niedawno rozstał się z Formułą 2. Na startach w tych mistrzostwach spędził 4 ostatnie lata. Teraz został kierowcą zespołu Maserati i będzie rywalizował w dziesiątym sezonie Formuły E. Zawodnik z Indii był w sezonie 2022/2023 oficjalnym kierowcą testowym i rezerwowym ekipy Mahindra Racing i brał z nią udział w testach dla debiutantów Formuły E przeprowadzonych 24 kwietnia 2023 roku na niemieckim torze Tempelhofring pod Berlinem. Przejechał wówczas 112 okrążeń i w klasyfikacji łączonej wykręcił czas dający mu szóste miejsce w tych testach. Jego celem na rok 2024 była posada kierowcy wyścigowego w którymś z zespołów Formuły E, ale przegrał rywalizację o kokpit w zespole Mahindra z powracającym do tej elektrycznej serii mistrzem sezonu 2020/2021. Dlatego zdecydował się na starty w ekipie Maserati.

 

Martins również miał możliwość jazdy bolidem Formuły E. Podobnie jak Daruvala uczestniczył w tegorocznych testach dla debiutantów tej serii na Tempelhofring. Reprezentował wówczas ekipę Nissan i tak samo było teraz na Ricardo Tormo. W kwietniu na Tempelhofring przejechał 101 okrążeń i miał drugi najlepszy czas. Teraz przejechał 52 okrążenia w czasie jednej tylko sesji testowej. W sezonie 2023/2024 ten francuski kierowca będzie pełnił rolę oficjalnego kierowcy rezerwowego w zespole Nissan w Formule E.

 

Maloney też debiutował w bolidzie Formuły E w kwietniowych testach na Tempelhofring. Reprezentował amerykańską ekipę Andretti i zajął trzecie miejsce spośród dwudziestu trzech uczestników. Przejechał wówczas 96 okrążeń. W czasie październikowych testów na Ricardo Tormo też jeździł w barwach Andretti i teraz pokonał 46 okrążeń, uczestniczył tylko w jednej z trzech sesji.

 

W Walencji najbardziej pracowity na torze był weteran Sébastien Buemi, który przejechał w trzech sesjach łącznie 276 okrążeń, co daje dystans prawie 932 km. Najmniej okrążeń wykonał Robert Szwarcman, ale on brał udział ostatecznie tylko w jednej sesji, zaś jego auto miało też problemy techniczne. Szwarcman przejechał 28 okrążeń, czyli ok. 95 km w bolidzie zespołu DS Penske. W jazdach brał udział także najbardziej doświadczony keirowca Formuły E, czyli Lucas di Grassi.

Daruvala, Martins i Maloney to nie jedyni kierowcy biorący udział w październikowych  testach Formuły E w Hiszpanii i mający za sobą przygodę z Formułą 2. W sesjach testowych na Ricardo Tormo uczestniczyli także: Maximilian Günther, Norman Nato, Olivier Rowland, Jake Hughes, Nyck de Vries, Sérgio Sette Câmara, Dan Ticktum, Luca Ghiotto. Cała ta ósemka w przeszłości ścigała się z różnym powodzeniem w Formule 2.

 

Dziesiąty sezon Formuły E zostanie zainagurowany rundą ePrix Meksyku zaplanowaną na 13 stycznia 2024 roku.


  SPOŁECZNOŚĆ  
         


  WSPARCIE FINANSOWE  
BuyCoffee


  NADCHODZĄCE WYŚCIGI  
Grand Prix Bahrajnu
29 lutego (piątek)
trening #1?
trening #2?
1 marca (sobota)
trening #3?
kwalifikacje?
2 marca (niedziela)
wyścig?
Sakhir (Bahrajn)
29 lutego (piątek)
trening?
kwalifikacje?
1 marca (sobota)
wyścig #1 (sprint)?
2 marca (niedziela)
wyścig #2 (główny)?


  KLASYFIKACJE GENERALNE  
Formuła 1
kierowcy
1Max Verstappen575
2Sergio Pérez285
3Lewis Hamilton234
4Fernando Alonso206
5Charles Leclerc206
6Lando Norris205
zespoły
1Red Bull860
2Mercedes409
3Ferrari406
4McLaren302
5Aston Martin280
6Alpine120
 
Formuła 2
kierowcy
1Théo Pourchaire203
2Frederik Vesti192
3Jack Doohan168
4Ayumu Iwasa165
5Victor Martins150
6Olivier Bearman130
zespoły
1ART Grand Prix353
2Prema Racing322
3Carlin220
4DAMS214
5Virtuosi Racing176
6MP Motorsport172
 
Formuła 3
kierowcy
1Gabriel Bortoleto164
2Zak O'Sullivan119
3Paul Aron112
4Franco Colapinto110
4Josep María Martí105
6Dino Beganovic96
zespoły
1Prema Racing327
2Trident306
3MP Motorsport194
4Campos Racing179
5Hitech Grand Prix174
6Jenzer Motorsport108
aktualizacja: 28 listopada godz. 12:00

  PODSUMOWANIA RUND  

  KIEROWCA ROKU  
?


  PARADA MISTRZÓW  
Formuła 2
kierowcy
2017Charles Leclerc
2018George Russell
2019Nyck de Vries
2020Mick Schumacher
2021Oscar Piastri
2022Felipe Drugovich
2023Théo Pourchaire
zespoły
2017Russian Time
2018Carlin
2019DAMS
2020Prema Racing
2021Prema Racing
2022MP Motorsport
2023ART Grand Prix
Formuła 3
kierowcy
2019Robert Szwarcman
2020Frederik Vesti
2021Ayumu Iwasa
2022Jack Doohan
2023Victor Martins
zespoły
2019Prema Racing
2020Prema Racing
2021Trident
2022Prema Racing
2023ART Grand Prix

  OFICJALNE STRONY  
  • Formuła 1
  • Formuła 2
  • Formuła 3
  • IndyCar Series
  • Super Formuła
  • Formuła E

  HOSTING  
www.atthost.pl