W dniach 23-24 października na torze Imola we Włoszech odbywały się oficjalne posezonowe testy z udziałem wszystkich dziesięciu zespołów tych mistrzostw. Uczestniczyli w nich m.in. Kacper Sztuka oraz Luke Browning. Dla młodego kierowcy z Polski był to pierwszy kontakt z bolidem Dallara F3 2019 po tym, jak kilka dni temu wywalczył tytuł mistrzowski we włoskiej edycji Formuły 4. Sztuka przejechał przez dwa dni łącznie prawie 100 okrążeń toru w samochodzie zespołu MP Motorsport.
21-letni Luke Browning w tym roku zadebiutował w Formule 3 w ekipie Hitech Grand Prix. W końcowej klasyfikacji sezonu 2023 uplasował się dopiero na piętnastej pozycji.
Anglik uczestniczył jedynie w porannej poniedziałkowej sesji testowej Formuły 3. Ze względu na zaplanowane wcześniej inne aktywności musiał opuścić Włochy i udać się na rodzime Wyspy Brytyjskie. We wtorek o poranku wizytował fabrykę zespołu wyścigowego Aston Martin startującego w Formule 1. Tam odbył przymiarkę do fotela bolidu AMR21.
W środę Brawning wyjechał na tor Silverstone samochodem Formuły 1 z sezonu 2021. Przejechał łącznie około 30 okrążeń w czasie przejazdów liczących od 5 do 8 okrążeń na różnych mieszankach opon PIrelli. Warunki na torze były typowe dla klimatu brytyjskiego o tej porze roku, więc Brawning jeździł też na oponach deszczowych. Udział w testach stanowił nagrodę za wygraną w prestiżowym brytyjskim konkursie Aston Martin Autosport BRDC Young Driver of the Year Award. To specjalne wyróżnienie, które otrzymuje rokrocznie inny młody wiekiem kierowca pochodzący w iIelkiej Brytanii, który wyróżnia się swoimi osiągnięciami w rywalizacji na torach wyścigowych. Nagrodę przyznają: firma Aston Martin, tygodnik Autosport i British Racing Drivers' Club, czyli Stowarzyszenie Brytyjskich Kierowców Wyścigowych, którego od 2019 roku prezydentem jest David Coulthard. Do stycznia 2019 roku jednym z promotorów tej nagrody był McLaren i to on fundował młodym kierowcom jazdę testową bolidem Formuły 1. Po wycofaniu się zastąpił go Aston Martin.
Brawning został uhonorowany Aston Martin Autosport BRDC Young Driver of the Year Award za dokonania w roku 2022. Wówczas startował w GB3 Championship, czyli dawnej brytyjskiej edycji Formuły 3. Wywalczył wówczas tytuł mistrzowski tej serii reprezentując zespół Hitech. W nagrodę, poza testem w bolidzie Formuły 1 zespołu Aston Martin, otrzymał też kwotę 200 tys. £ na pokrycie startów w wyścigach samochodowych, a także pełne członkostwo w British Racing Drivers' Club.
Do ścisłego finału zeszłorocznej edycji Aston Martin Autosport BRDC Young Driver of the Year Award zakwalifikowanych zostało cztery osoby. Poza Brawningiem byli to: Oliver Bearman, Jamie Chadwick i Louis Foster. Cała ta trójka była nominowana do finału już po raz drugi.
Brawning pokonał konkurentów nie tylko rezutlatami na torze w trakcie sezonu wyścigowego. Kiedy zorganizowano dla tej czwórki młodych kierowców specjalny obóz szkoleniowy to on wypadł najlepiej. W trakcie obowu sprawdzana była kondycja fizyczna, przeprowadzano testy na symulatorze Formuły 1 zespołu Mercedes, a później na torze Silverstone przez dwa dni młodzi kierowcy jeździli na zmianę bolidem Williams JPH1B używanym w latach 2010-2011 w Formule 2 sygnowanej przez firmę MotorSport Vision. Do ich dyspozycji był też samochód Aston Martin Vantage GT3 zespołu Beechdean Motorsport startującego w British GT Championship oraz prototyp Ligier JS P3 zespołu United Autosports używany w wyścigach długodystansowych.
Panel sędziowski, który wyłonił właśnie Brawninga na laureata Aston Martin Autosport BRDC Young Driver of the Year Award, tworzyli znany ze świata motorsportu eksperci: Derek Warwick - przewodniczący składu sędziowskiego, Dario Franchitti, Mark Williams (inżynier pracujący w zespołach McLaren i Lola), Leena Gade (inżynier znana z wyścigów długodystansowych), Darren Turner, Andrew Kirkaldy, Alexander Sims, Ian Titchmarsh (komentator wyścigowy), Kevin Turner (wydawca tygodnika Autosport).
Brawning w kwietniu tego roku został członkiem Williams Driver Academy. Przed debiutem w bolidzie Formuły 1. Do zespołu Williams sprowadził go sam James Vowles - obecny szef zespołu, który miał okazję obserwować Brawninga jeszcze pod koniec 2022 roku na testach w symulatorze Mercedesa. Młody Anglik jest zdeterminowany, by poprzez Formułę 2 dotrzeć kiedyś do Formuły 1 i zadebiutować w wyścigu Grand Prix. Ale nie wyklucza też innych możliwości i jest otwarty na rywalizację zarówno w IndyCar Series, jak i wyścigach długodystansowych, bo spore wrażenie robią na nim auta klasy GT3. Wyścigi od lat dziecięcych są jego pasją, choć początkowo pasjonował go tylko motocross. Przed środową jazdą bolidem Formuły 1 młody kierowca otrzymał sporo wskazówek od członków ekipy Williams, jak ma się zachowywać i na co ma zwracać uwagę podczas testów.
Brawning przez dwa ostatnie lata należał też do programu rozwojowego BRDC SuperStars dedykowanego dla kierowców z Wielkiej Brytanii mających 16 lat lub więcej, którzy rywalizują w wyścigach aut turystycznych, bolidach jednomiejscowych oraz wyścigach wytrzymałościowych. Program ten utworzył w 2008 roku Damon Hill, który wówczas był prezydentem BRDC.
Póki co Brawning nie ogłosił swoich planów na sezon 2024. Można jednakże domniemywać, że pozostanie w stawce Formuły 3 i dysponując rocznym doświadczeniem będzie chciał już walczyć o tytuł mistrzowski. Najpewniej nadal będzie reprezentował zespół Hitech. Jego nazwisko figuruje na ogłoszonej wczoraj prowizorycznej liście startowej do prestiżowego Grand Prix Makau Formuły 3, czyli Pucharu Świata Formuły 3. Będzie to już siedemdziesiąta edycja tego wyścigu, a rywalizacja została zaplanowana na 19 listopada.
- Dotychczasowi laureaci BRDC Young Driver of the Year Award:
1989 - David Coulthard
1990 - Gareth Rees
1991 - Oliver Gavin
1992 - Dario Franchitti
1993 - Ralph Firman Jr
1994 - Jamie Davies
1995 - Jonny Kane
1996 - Darren Turner
1997 - Andrew Kirkaldy
1998 - Jenson Button
1999 - Gary Paffett
2000 - Anthony Davidson
2001 - Steven Kane
2002 - Jamie Green
2003 - Alex Lloyd
2004 - Paul di Resta
2005 - Oliver Jarvis
2006 - Oliver Turvey
2007 - Stefan Wilson
2008 - Alexander Sims
2009 - Dean Smith
2010 - Lewis Williamson
2011 - Oliver Rowland
2012 - Jake Dennis
2013 - Matt Parry
2014 - George Russell
2015 - Will Palmer
2016 - Lando Norris
2017 - Dan Ticktum
2018 - Tom Gamble
2019 - Johnathan Hoggard
2020 - nie wyłoniono
2021 - Zak O’Sullivan
2022 - Luke Browning