#F2PL #F2PL #F2PL #F2PL
#F2PL #F2PL #F2PL #F2PL
#F2PL #F2PL #F2PL #F2PL
#F2PL #F2PL #F2PL #F2PL
  AKTUALNOŚCI  

Hitech i Carlin bez zgody na dołączenie do Formuły 1

★ Mariusz Karolak ★ 2023-10-03 20:00:00 CEST ★

Formuła 1

Międzynarodowa Federacja Samochodowa odrzuciła zgłoszenia zespołów Hitech i Carlin ubiegających się o dołączenie do stawki Formuły 1. Obie ekipy od lat posiadają ugruntowaną sytuację i rywalizują w Formule 2, Formule 3 oraz innych seriach wyścigowych. Zgodę na ewentualne starty w Formule 1 w niedalekiej przyszłości otrzymał jedynie amerykański zespół Andretti.

Andretti to utytułowana i rozpoznawalna ekipa, nie tylko z resztą w Stanach Zjednoczonych. Jej szefem jest Michael Andretti - były kierowca Formuły 1, Champ Car i IndyCar.

 

Amerykański zespół do niedawna działał pod nazwą Andretti Autosport, od kilku miesięcy już jako Andretti Global. Do rywalizacji w Formułe 1 ekipa została zgłoszona jako Andretti Formula Racing LLC. Stajnia posiada mocne wsparcie koncernu samochodowego General Motors i ma korzystać z jednostek napędowych budowanych przez firmę Cadillac. Aktualnie ekipa ta jest zaangażowana w IndyCar Series, Formułę E, Extreme E - wyścigi elektrycznych suvów, Indy NXT (dawniej znaną jako Indy Lights) oraz w wyścigi długodystansowe w Ameryce.

 

2 lutego tego roku FIA oficjalnie otworzyła nabór na dwa wolne miejsca w stawce Formuły 1. Termin nadsyłania aplikacji upłynął 30 kwietnia, a decyzja o ewentualnym wyborze nowych zespołów miała zostać podjęta do 30 czerwca. Jednakże oficjalny komunikat w tej sprawie FIA wydała dopiero 2 października.

 

Kwestia nowych zespołów w Formule 1 od początku tego roku wzbudza wiele emocji w środowisku, zarówno wśród obecnych uczestników, czyli kierowców i zespołów, jak i w szerokim gronie fanów tej dyscypliny sportu. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w Formule 1 do 2025 roku może maksymalnie uczestniczyć 13 zespołów, choć optymalna ilość ze względów logistycznych to 12 zespołów. Obecnie jest ich 10.

 

Michael Andretti informował, że aplikację złożył 18 lutego i chce dołączyć do Formuły 1 od sezonu 2024. Obecnie nie będzie to już jednak możliwe. Perspektywa włączenia się do rywalizacji w świat Grand Prix to prawdopodobnie dopiero sezon 2025 lub 2026, a nawet 2027. Już od kilku lat w kuluarach pojawiały się informacje, że Michael Andretti planuje zaangażować się w te mistrzostwa. W 2018 spekulowano, iż Andretti może zakupić od Vijaya Mallyi zespół Force India (ostatecznie przejął go Lance Stroll i przekształcił na Racing Point, a od 2021 roku na Aston Martin). W kolejnych latach Andretti starał się o przejęcie zgłoszenia od zespołów Haas, Sauber, Alfa Romeo.

 

Tegoroczny proces naboru nowych zespołów do Formuły 1 został podzielony na trzy etapy. Pierwszy zakończył się 30 kwietnia i polegał na formalnym złożeniu wniosku. FIA ujawniła, że na tym etapie wpłynęło sporo wniosków od różnych zainteresowanych podmiotów. Do drugiego etapu przeszły już tylko cztery zgłoszenia. Choć FIA nie podała nazw trzech odrzuconych zgłoszeń to na podstawie wydawanych w ostatnim czasie oficjalnych oświadczeń oraz pewnych doniesień medialnych można domniemywać, że chodzi o aplikacje od Hitech Grand Prix, Rodin Carlin i azjatyckiego projektu noszącego nazwę LKYSUNZ.

 

Według niemieckiego tygodnika Auto Motor und Sport z grona odrzuconych aplikacji najbardziej zaawansowanym i jednocześnie mającym solidne wsparcie finansowe był wniosek od Hitech. Szefem brytyjskiego  zespołu Hitech jest obecnie 35-letni Oliver Oakes - były kierowca wyścigowy. Oakes już od kilku lat wspomina, że jego ambicją jest dołączenie w przyszłości do Formuły 1. W 2020 roku pewne udziały w tym zespole posiadał Dmitrij Mazepin - ojciec Nikity Mazepina, który startował w tym zespole. Zmieniło się to na początku 2022 roku po agresji Rosji na terytorium Ukrainy. W czerwcu 25% udziałów w zespole nabył Władimir Kim - drugi najbogatszy przedsiębiorca w Kazachstanie.

 

Carlin to zespół powołany do życia w 1996 roku. Jego założycielem i pierwotnym właścicielem jest 60-letni dziś Trevor Carlin. Zespół ma za sobą starty i sukcesy m.in. w GP2 Series, Formule 2, IndyCar Series, A1 Grand Prix, Formule Renault 3.5, Indy Lights, a także w różnych mistrzostwach Formuły 3 i Formuły 4. W roku 2006 zespół aplikował o dołączenie do stawki Formuły 1 od sezonu 2008, ale FIA wybrała wówczas projekt Prodrive (który ostatecznie nie przystąpił do Formuły 1). Ponowna rekrutacja zespołów do Formuły 1 przeprowadzona została w 2011 roku, ale wówczas zespół Carlin nie przystąpił do niej argumentując chęcią większego zaangażowania się w juniorskich seriach.

 

W obecnym naborze zespół Carlin oficjalnie nie brał udziału. Uczestniczył w niej poprzez nowozelandzką firmę Rodin Cars należącą do 69-letniego Davida Dickera. Rodin Cars powstało w 2006 roku i zajmuje się projektowaniem oraz produkcją samochodów sportowych. W styczniu 2023 roku Rodin Cars zostało głównym udziałowcem w zespole Carlin i od tego czasu w Formule 2 i Formule 3 ekipa funkcjonuje pod nazwą Rodin Carlin.

 

Rodin Cars jako pierwsze informowało, że to zespół Andretti otrzymał zgodę od FIA na dołączenie do Formuły 1. Począwszy od 28 września na kilku serwisach internetowych australijskich i nowozelandzkich pojawiły się informacje z komunikatem prasowym wystosowanym przez Rodin Cars, w których firma ogłosiła, iż jej aplikacja została odrzucona w naborze do Formuły 1 i jednocześnie gratulowała sukcesu ekipie Andretti.

 

Plany Rodin Cars na Formułę 1 obejmowały rozbudowę fabryki w Nowej Zelandii i przekształcenie jej w główną siedzibę zespołu wyścigowego. Wśród kierowców jedno miejsca miała otrzymać kobieta i prawdopodobnie byłaby to Jamie Chadwick (choć aktualnie nadal nie posiada możliwości otrzymania Superlicencji). Rodin Cars posiada swój prywatny tor testowy w pobliżu fabryki. Wspiera też karierę młodych kierowców, a w tym gronie jest m.in. Liam Lawson.

 

Rodin Cars próbowało zakupić zespół Williams w 2020 roku, gdy ten był na sprzedaż. W sprawie przejęcia toczyły się też w przeszłości rozmowy z ekipami Sauber i Haas. Niedawno Rodin Cars było zainteresowane kupnem zespołu AlphaTauri, ale właściciele zażądali 1 miliard $, co zdaniem Davida Dickera jest ceną komercyjnie nieopłacalną.

 

Choć żaden zespół z obecnej stawki Formuły 2 nie będzie w najbliższym czasie reprezentowany w Formule 1 to i tak nadal nie jest pewne, czy zespół Andretti również przystąpi do rywalizacji w Formule 1. Ostatni trzeci etap procesu naboru nowych zespołów to negocjacje z władzami Formuły 1 na temat komercyjnych i handlowych praw przystąpienia do prestiżowego świata Grand Prix od 2025 roku. Michael Andretti akcentował wcześniej w tym roku, że jeśli będzie mógł faktycznie zaangażować się w Formułę 1 to wystawi też własne zespoły juniorskie w Formule 2 i Formule 3. Obecni uczestnicy mistrzostw Formuły 2 uzyskali prawo udziału w tym czempionacie na podstawie decyzji promotorów ogłoszonej 1 grudnia 2020 roku. Zespoły zaprezentowane wówczas otrzymały prawo do rywalizacji w Formule 2 w latach 2021-2023.


  SPOŁECZNOŚĆ  
         


  WSPARCIE FINANSOWE  
BuyCoffee


  NADCHODZĄCE WYŚCIGI  
Grand Prix Bahrajnu
29 lutego (piątek)
trening #1?
trening #2?
1 marca (sobota)
trening #3?
kwalifikacje?
2 marca (niedziela)
wyścig?
Sakhir (Bahrajn)
29 lutego (piątek)
trening?
kwalifikacje?
1 marca (sobota)
wyścig #1 (sprint)?
2 marca (niedziela)
wyścig #2 (główny)?


  KLASYFIKACJE GENERALNE  
Formuła 1
kierowcy
1Max Verstappen575
2Sergio Pérez285
3Lewis Hamilton234
4Fernando Alonso206
5Charles Leclerc206
6Lando Norris205
zespoły
1Red Bull860
2Mercedes409
3Ferrari406
4McLaren302
5Aston Martin280
6Alpine120
 
Formuła 2
kierowcy
1Théo Pourchaire203
2Frederik Vesti192
3Jack Doohan168
4Ayumu Iwasa165
5Victor Martins150
6Olivier Bearman130
zespoły
1ART Grand Prix353
2Prema Racing322
3Carlin220
4DAMS214
5Virtuosi Racing176
6MP Motorsport172
 
Formuła 3
kierowcy
1Gabriel Bortoleto164
2Zak O'Sullivan119
3Paul Aron112
4Franco Colapinto110
4Josep María Martí105
6Dino Beganovic96
zespoły
1Prema Racing327
2Trident306
3MP Motorsport194
4Campos Racing179
5Hitech Grand Prix174
6Jenzer Motorsport108
aktualizacja: 28 listopada godz. 12:00

  PODSUMOWANIA RUND  

  KIEROWCA ROKU  
?


  PARADA MISTRZÓW  
Formuła 2
kierowcy
2017Charles Leclerc
2018George Russell
2019Nyck de Vries
2020Mick Schumacher
2021Oscar Piastri
2022Felipe Drugovich
2023Théo Pourchaire
zespoły
2017Russian Time
2018Carlin
2019DAMS
2020Prema Racing
2021Prema Racing
2022MP Motorsport
2023ART Grand Prix
Formuła 3
kierowcy
2019Robert Szwarcman
2020Frederik Vesti
2021Ayumu Iwasa
2022Jack Doohan
2023Victor Martins
zespoły
2019Prema Racing
2020Prema Racing
2021Trident
2022Prema Racing
2023ART Grand Prix

  OFICJALNE STRONY  
  • Formuła 1
  • Formuła 2
  • Formuła 3
  • IndyCar Series
  • Super Formuła
  • Formuła E

  HOSTING  
www.atthost.pl