W czwartek 31 sierpnia na włoskim torze Monza odbyła się prezentacja nowego bolidu Formuły 2, który będzie używany w tych mistrzostwach od sezonu 2024.
Nową generację bolidów przedstawiono po raz pierwszy publicznie przy okazji wyścigowego weekendu o Grand Prix Włoch. Konstrukcję noszącą nazwę F2 2024 stworzyła firma Dallara specjalizująca się w projektowaniu i budowie samochodów wyścigowych do różnych serii sportowych. Dallara jest odpowiedzialna także za wcześniejsze wersje wyścigowych aut dostarczane w minionych latach dla Formuły 2 oraz jej poprzednika GP2 Series.
Wczorajsze wydarzenie odbyło się w szóstą rocznicę prezentacji bolidu F2 2018. Dokładnie w czwartek 31 sierpnia 2017, również na torze Monza, zaprezentowano pierwszy samochód wyścigowy dedykowany współczesnej Formule 2.
Stosowany aktualnie bolid F2 2018 jest wyposażony w system halo mający za zadanie zwiększyć ochronę kierowcy w obszarze kokpitu, posiada także DRS. Ma 190 cm szerokości i jest o 32 kg cięższy od swojego poprzednika noszącego symbol GP2/11. Jest też od niego dłuższy o niecałe 2 cm. Napędza go turboładowany silnik Mecachrome V6 o pojemności 3,4 litra i maksymalnych obrotach na minutę na poziomie 8750, co generuje moc 620 koni mechanicznych. Jednostka napędowa została przygotowana tak, by mogła wytrzymać (po regeneracji) dystans do ok. 8 tys. kilometrów, co powinno wystarczyć na użytkowanie przez pełen wyścigowy sezon.
Bolid F2 2018 używany jest od sezonu 2018 aż po chwilę obecną. Pierwotnie miał być eksploatowany w mistrzostwach tylko przez trzy lata, jednakże po wybuchu pandemii COVID-19 podjęto decyzję o użytkowaniu go przez następne trzy lata, czyli do końca sezonu 2023. Jego następca F2 2024 został zaprojektowany tak, by spełniał wszystkie normy bezpieczeństwa FIA mające obowiązywać od przyszłego roku. Bolid ten posiada systemy bezpieczeństwa zbliżone do tych, którymi dysponują obecne konstrukcje Formuły 1.
F2 2024 został wyposażony w silnik Mecachrome V6 o pojemności 3,4 litra z turbodoładowaniem. Jednostka napędowa zapewnia moc 620 koni mechanicznych i nadal będzie napędzana benzyną firmy Aramco zawierającą biopaliwo na poziomie 55%. Jest to ten sam silnik, który napędza teraz F2 2018. Z obecnej konstrukcji do nowej przeszła też skrzynia biegów oraz inne podzespoły. Wszystko po to, by kontrolować i koszty pojazdu, a tym samym udział w całym cyklu mistrzostw Formuły 2.
W nowym bolidzie zachowany został także DRS oraz tytanowe halo. Względem poprzednika poprawiona została aerodynamika oraz wprowadzono modyfikacje związane z obciążeniem podczas prowadzenia pojazdu. To swoisty ukłon od FIA w stronę kobiet, gdyż prowadzenie F2 2024 ma wymagać mniejszej siły fizycznej i zapewniać większy komfort niż F2 2018. Wizualnie bolid F2 2024 wyróżnia się dosyć wysoko umieszczonym tylnym skrzydłem, co ma gwarantować mocny efekt DRS.
W lipcu nowy samochód Formuły 2 przeszedł udany shakedown na włoskim torze Varano. Za kierownicą bolidu F2 2024 zasiadła wówczas
Tatiana Calderón. Promotorzy serii przygotowali materiał promocyjny z tego zdarzenia dostępny na platformie
YouTube. Program rozwojowy auta będzie kontynuowany jesienią tego roku, a udział w nim weźmie jeszcze kilku kierowców. Jednym z nich będzie
Felipe Drugovich - mistrz Formuły 2 z sezonu 2022.
Przed końcem tego roku każdy zespół otrzyma po jednym bolidzie. Dallara dostarczy ekipom kolejne egzemplarze w styczniu 2024, a przed pierwszymi oficjalnymi testami przedsezonowymi odbędzie się jeszcze jedna dodatkowa sesja testowa, swego rodzaju shakedown. Wezmą w niej udział wszystkie zespoły Formuły 2, każdy będzie miał możliwość sprawdzenia wówczas po jednym otrzymanym bolidzie.